Његово Преосвештенство Епископ будимљанско-никшићки Г. Методије служио је на Бадњи дан, у понедељак 6. јануара 2025. године, Свету Архијерејску Литургију у Саборном храму Светог Василија Острошког, у Никшићу.
У бесједи, током свете Литургије, у којој је саслуживало свештенство Епархије у уз молитвено учешће вјерног народа, Епископ Методије је честитао Бадињи дан и сабрање у трепетном ишчекивању Рођења Христовог које чекамо и гдје се цјелокупна творевина сјединила са божанским у Његовом лику.
„Ништа радосније и љепше се није могло десити овој земљи и цјелокупној творевини од тога да је Бог постао човјек. Свето Јеванђеље, прво од свих јеванђеља, по Матеју почиње родословом Христовим, односно Јосифовим као заручника Пресвете Богородице, који се о Њему и о Њој бринуо, да се покаже да је од племена Давидовог, изабраног у којем ће се родити Месија. Ту, поред осталих имена, мноштва имена која се помињу у том родослову, поменуте су и четири жене: Рахава, Рута, Уријина жена, нису из јудејског племена и тиме се најављује да у учествовању, уређењу Христовом и учествовању у природи човјечанској која ће и којом ће се Христос огрнути, неће бити само они из изабраног народа и не учествују само они, него учествују и они који су нејудејци. Зато су њих четири поменуте у родослову“.
„А онда и они са Истока који су дошли, којима је Бог открио када ће се Он родити, а у Јерусалимусе распитивали гдје ће се тачно родити да би Му се поклонили, исто су били њих тројица мудраца нејудејци. Било је и са западне стране пагана и нејудејаца који су сљедовали Христу као што је онај римски Центурион за кога је Христос рекао: Овакве вјере у цјелокупном Израиљу не нађох, какву нађох код њега. Тај родослов, којим почиње Јеванђеље и блага вијест Христом се укида та тјелесна и биолошка линија. Он је укида јер је од Оца небеског Духом Светим зачет. Он има небеско очинство, а онда, укидајући родослов сви ми који имамо своје родослове, а које нас је Бог у неко братство, породицу, племе, земљу и народ дао да се родимо, својим крштењем укидамо свој родослов и почињемо са небеским поријеклом, орођујући се са Христом. Дакле, духовно рођењеје истинско и право рођење“, казао је Владика.
Додао је да постоје разне смрти које нам не могу наудити и не треба се ниједне од њих бојати, по ријечима Христовим, осим духовне смрти која ће убити душу и тиме угрозити нашу вјечну судбину.
„Јосиф, који је изабран као заручник Богородичин, кад је видио, не знајући како и на који начин се десила тајна да је Она трудна, а у јеврејском народу и обичајима тадашњим тог простора и времена, вјереници, заручници су били у истој категорији као вјенчани, као брачници. Казна која је сљедовала за прељубу била је каменовање, а он, бивајући праведан, одлучује да је тајно отпусти да је не би животно угрозио, не знајући како јој се то десило. Онда, јавља му се анђео и говорида је Она зачела од Духа Светог. И онда он, гдје први пут није испоштовао закон тиме што је требала бити каменована, остаје с њима по благослову и благој вијести анђелској да их прати и да то дијете, које ће Она родити, чува и штити и крили и да им буде покровитељ и заштитник овдје на земљи. Рекавши ангео Јосифу да Му дају име Исус Јешуа, што значи Јахве је спаситељ, Бог је Спаситељ, а прво име, кад се Бог откривао у несагоривој купини Мојсију рекао је: Ја сам онај који јесте, дакле, ја постојим и мене има“.
„Онда, преко Исаије и пророка: Ја сам Емануил то јесте: С нама је Бог, не само да постојим, него него сам ја и с вама. У данашњем дану се открива, поред тога што је, постоји и што је с нама, Он је наш и Спаситељ. Бадњи дан је ишчекивање и бдење тог најљепшег празника и није џаба у традицији нашег народа некако најрадоснији, најкићенији, најсвјетлији Рођење Христово и Божић, празник. Иако сви празници врхуне у Васкрсењу Христовом, али да се није родио и дошао међу нас да постане човјек, ко би Га поштовао и ко би Му вјеровао, како би знао како је нама тешко а ми имали и у Њему свога сапатника. И не само обичног сапатника, него Онога који је све наше слабости узео на себе, исцијелио и преобразио нас и обећао нам Царство своје будуће“, бесједио је Његово Преосвештенство, поручивши:
„Нека би овај свијетли дан у коме смо се сабрали и ова дивна дјечица овдје окупила били нам на спасење и да знамо на шта смо призвани и шта је наше назначење“.
Епископ Методије је подсјетио да су се Јудеји као изабрани народ поносили, па су на крају, погордивши се, стропоштали у понор постајући богоубице.
„У нашем народу велика племена и братства славних појединаца која су пронијела славу својих братстава, племена и народа, данас ми који се рађамо у тим братствима и племенима почињемо да се гордимо туђим достигнућима и дјелима, не чинивши ништа са своје стране да, макар најмањим дијелом томе допринесемо ходећи путем својих предака. Гордост која се зацарила и охолост успјела је да небеску заједницу подијели, да архангелске и ангелске силе сурва са небеса у поднебесје, а камоли да у најдубље поноре не сурва, та страшна и опака духовна болест и људе, који као црви пужу по овој долини плача“.
„Зато, добро запамтите, из каквих год породица, братстава и племена потичемо, нема изабраних племена и братстава, нема изабраних градова, има само изабраних појединаца и то је Христос својим рођењем објавио. У Његовом родослову нису само Јудејци, а они који су се својим изабраништвом узнијели сурвали су се у најдубље поноре небића, зла, мрака и таме. То се увијек дешавало у историји људског рода, нажалост, и међу нама данас, овдје у нашем народу. Зато, будите опрезни какве год околности спољашње буду у којима живимо. Запамтите да се ми боримо против поглаварстава и власти у поднебесју и таме, духова таме и увијек је рат, каже апостол Павле. Од тог духовног рата и његовог исхода манифестоваће се и материјализовати спољашње околности у којима ћемо живјети и оне од тога зависе и ни од чега другог. Све ово видљиво и опипљиво само је последица духовне стварности. Увијек су то говорили наши преци и Његош је рекао да бој не бије свијетло оружје, бој се бије у срцу“.
„Ко у срцу своме тај бој и битку добије, и добар рат буде ратовао тај ће једини добити вијенце. Не онај који припада неком граду, заједници, породици, братству, племену или народу. Једино нас изабрати може наш подвиг и наше идење, наше вјеровање, наша милостивост и љубав коју имамо према својим ближњима и према Богу. То је порука овог дивног и свијетлог празника да сви постанемо једно у Христу Исусу Господу нашем“, закључио је Епископ будимљанско-никшићки Г. Методије.
Дјеци која су била сабрана у светом богослужењу подијељени су пакетићи који су дар чланова Мото клуба „Ноћни вукови“ из Црне Горе.
Сабрани, који посте Божићни пост, причестили су се Светим тајнама Христовим.
Епископ Методије на Бадњи дан служио Литургију у никшићкој Саборној цркви
06.01.2025.
Епископ